Moartea atrage după sine încetarea conștiinței subiectului și
fără conștiință nu există experiență. Experimentăm procesul morții noastre, dar
nu propria noastră moarte în sine. Deci, experiența noastră a morții este în
primul rând aceea a morții altora.
Când Socrate a fost condamnat la moarte pentru acuzația de presupus
instigator al tinerilor, ridicându-le acestora prea multe întrebări, a acceptat
moartea cu grație. Prietenul său apropiat Apolodor a început să plângă, iar
Socrate l-a certat pentru aceasta, spunând: “Este clar cum moartea altcuiva
poate fi un lucru rău pentru mine, dacă cineva pe care îl iubesc va muri. Dar
nu este clar cum propria mea moarte poate fi rea pentru mine.” (Profesorul de
filozofie Ryan Christensen despre Socrate, Utah, 5 februarie 2015).
Socrate a articulat câteva perspective diferite asupra
morții. El a susținut că fie moartea este cel mai mare bine la care am putea
spera, fie că moartea este nimic. “Morții nu au nicio senzație, sau cum se
spune că este o migrare a sufletului de aici în alt loc”, a afirmat Socrate și
a continuat că, dacă moartea este la fel de lipsită de senzații ca un somn fără
vise, atunci ar fi un mare beneficiu. “Alege o noapte în care ai dormit așa,
fără vise și compară toate zilele și nopțile vieții tale cu acea noapte”, a
spus Socrate. “Cred că oricine, chiar și marele rege însuși, ar spune că
noaptea aceea a fost mai bună decât toate zilele și nopțile vieții sale. Deci,
dacă moartea este așa, moartea ar fi un mare câștig și tot timpul nu apare mai
mult decât o singură noapte.”
Epicur, un filozof elenist, a inventat un argument celebru
despre moarte: “Moartea nu este nimic pentru noi. Când suntem, moartea nu vine,
iar când vine moartea, nu mai suntem.” Grecii au perceput moartea ca pe o
eliberare a sufletului de corp. Sufletul, care era considerat a fi parte a
minții, se credea a fi nemuritor. Se considera că sufletul a trăit înaintea
trupului și va trăi din nou într-o altă viață.
Egiptenii antici au dedicat mult timp, energie și resurse
pentru a se pregăti pentru viața următoare, crezând că pentru a se bucura de
veșnicie într-o altă viață, trupul defunctului trebuia să supraviețuiască în călătoria
spre viața veșnică. Astfel, erau efectuate multe ritualuri, de la tehnici de
îmbălsămare, în care trupurile erau
înfășurate în bandaje și îngropate cu mâncare, băutură și bunuri personale
pentru a fi folosite în viața următoare, puse în pământ sau în morminte
elaborate. De asemenea, Cartea Morților (o colecție de imnuri, vrăji și instrucțiuni pentru a-l călăuzi pe cel decedat să treacă prin diferitele
obstacole spre viața de apoi) era îngropată împreună cu acela. Intrarea
în eternitate era condiționată de judecata zeului Orisis a vieții individului.
În istoria României, bucuria rituală a dacilor, care râdeau
de fiecare dată când unul dintre ei mergea la Salmoxis, a fost profund alterată
de suprapunerea riturilor funerare latine, care impuneau exteriorizarea publică
a durerii și activarea unei componente teatrale pentru a acorda importanţa
cuvenită familiei defunctului. Riturile funerare românești au integrat treptat
plânsul obligatoriu al decedatului, uneori săvârșit de cântăreți profesioniști
plătiți, și proiecția sa simbolică într-o stare de perfecțiune (călătorul alb
pur) care impunea idealizarea vieții sale, pregătirea atentă pentru marea
călătorie, și întregul complex ritual vorbind despre marea pierdere pe care
defunctul o produce în societate.
Cu toate acestea, la Săpânta, într-o regiune locuită de dacii liberi în Antichitate, un ingenios sculptor și pictor în lemn a reușit să readucă zâmbetul în riturile funerare, la așa-numitul Cimitir Vesel. În 1935, în România interbelică, ferm angajată în modernizare și sincronizare cu Europa Occidentală, vechea atitudine dacică reînvie spontan, transformând moartea într-un fapt de viață perfect integrat. Culorile vibrante ale crucilor, unde sunt pictate scene reprezentative din viața defunctului, uneori referindu-se ironic la viciile acestuia, și epitafurile crud realiste care relatează viața și activitatea fiecărui sătean i-au atras numele de cimitir vesel și l-au transformat într-un punct atractiv pentru cercetarea antropologiei morţii.
Conform credinței creștine ortodoxe, moartea a venit ca
urmare a răzvrătirii primilor oameni, Adam și Eva, care nu l-au ascultat pe
Dumnezeu. Ei au căzut din Ceruri pe pământ și, la sfârșitul vieții lor
muritoare, au fost duși în iad de către moarte. Din marea Sa dragoste și milă
pentru noi, copiii Săi, Dumnezeu și-a trimis singurul copil pe pământ pentru a
ne izbăvi sufletele din ghearele morții și ale celui rău. Astfel, când Iisus Hristos
și-a încheiat misiunea pe pământ, a intrat în iad și i-a salvat pe Adam, Eva și
copiii lor, asigurându-ne de asemenea că sufletele credincioșilor se vor putea
ridica la ceruri odată ce misiunile lor au fost îndeplinite în lumea
muritorilor. Moartea nu este sfârșitul, ci un punct de tranziție, începutul
vieții viitoare. La momentul morții sufletul este separat de corpul fizic
muritor. Sufletul continuă să trăiască, așteptând învierea în ultima zi. În
momentul morții, fiecare suflet este supus unei judecăți parțiale, bazate asupra
vieții persoanei, a cuvintelor și faptelor sale, a ceea ce a făcut și a ceea ce
a lăsat nefăcut. În urma aceastei judecăți, sufletul va începe să experimenteze
o pregustare a stării sale eterne de binecuvântare sau de chin care va urma judecății
finale de la a doua venire a lui Hristos.
Din perspectivă psihologică, moartea reprezintă cea mai mare
angoasă a fiecărei ființe umane, fie că este vorba despre propria moartea, sau
cea a celor mai dragi persoane din viețile noastre. Nu putem vorbi despre
moarte dacă nu menționăm mai întâi viața, căci ele sunt dependente una de
cealaltă: nu putem trăi dacă nu conștientizăm că vom muri la un moment dat, și
nu putem muri dacă nu am trăit. Așadar, este necesar să dezbatem mai întâi
conceptul vieții, înainte de a aborda moartea din punct de vedere psihologic.
Ce este
viața?
Potrivit lui Aristotel, viața este definită în termenii
proceselor unui organism. Dacă este capabil să facă acestea, atunci poate că
este viu: nutriție/reproducție, senzație/reactivitate, mișcare autopropulsată,
gândire.
Conform teoriilor vitaliste, accentul se pune pe un
ingredient critic. Viața este prezentă dacă o anumită substanță, entitate, sau
forță este prezentă: științifică (ADN, ARN), metafizică - credință: prezența
unui suflet sau a unui spirit (când persoana moare, acesta părăsește corpul).
Viața înseamnă dovezi ale metabolismului (în termeni biologici, metabolici).
Ce este
moartea?
Este absența sau încetarea vieții.
Moartea este ireversibilă, încetarea permanentă a vieții. La nivel
suborganismic (țesuturi, organe), acestea sunt viabile mult mai mult timp (până
la 72 de ore). Aceasta înseamnă că din punct de vedere biologic, moartea este
un proces. Se întâmplă mai întâi la niveluri superioare, iar apoi la niveluri
inferioare ale corpului.
Moartea
survine când avem următorii indicatori:
-
cardiopulmonar/clinică,
- cerebrală.
Cortical (acoperirea exterioară a creierului - personalitate, amintiri) sau subcorticală
(tulnului cerebral, funcții primitive - respirație, bătăi ale inimii.
Implicațiile
morții.
Sociale:
Când cineva moare, nu vorbim cu el la fel. Acea relație a fost schimbată pentru
totdeauna. Uneori resursele sunt retrase. Morții sunt retrași din societate. Cu
excepția cazului în care un om chiar are un impact mare, timp de câteva
generații, majoritatea oamenilor l-au uitat. Avem impact asupra mediului nostru
social atunci când suntem în viață. Când murim, există o pierdere a formei de
sine.
Juridice:
impozite, bunuri (bunuri, organe), drepturi (prioritatea drepturilor acordate
rudelor în viață). Variații culturale.
Psihologice
(pentru cei rămași în urmă): negare, tristețe/furie, negociere, depresie,
acceptare.
Tipuri de
deces (clasificări medicolegale): naturală, accidentală (nenaturală), violență
(nenaturală), sinucidere (nenaturală).
Credințe
despre viața de după moarte, (conform Burris și Bailey, 2009, care au încercat
să ofere un cadru teoretic):
Anihilare: (fără Conștiință, Identitate, Fizic). Când suntem
morți, nimic nu se mai întâmplă. Gânditori legați de stimuli.
Spirit dezîncarnat: (doar Conștiință, fără Identitate și
Fizic). Conștiința supraviețuiește doar, dar identitatea individuală se pierde
și corpul este irelevant. (Experiența “Eului” pură). Se vorbește despre a fi absorbit
în tot. “Nu voi mai exista pentru că voi fi una cu cosmosul”. Energia mentală continuă. Individualitatea ne
separă de tot dar când murim, suntem liberi să ne unim înapoi.
Reîncarnare - răsăritenii: (avem Conștiință și Fizic, dar
fără identitate). Obținem un corp, dar nu pe cel prezent. Identitatea se
pierde. Singurul lucru care supraviețuiește este conștiința, dar spiritul se
întoarce în viață, pentru a trăi altă existenţă. Nu-și amintește încarnările anterioare.
Întrupare spirituală: (acela are
Conștiință, Identitate, dar nu Fizic). Pentru occidentalii care nu cred în
anihilare, aceasta este cea mai popular credință. Cel care moare, este tot
același. Singurul lucru pe care nu îl mai are, este un corp. Ei sunt conștienți
și trăiesc într-o formă non-fizică. Fantome - o apariție a unui individ
recunoscut, manifestare non-fizică a unei persoane recunoscute.
Învierea trupească: (acela are toate: Conștiință, Identitate,
Fizic), în creștinism. Pentru cineva care a murit, sufletul poate fi undeva. În
ziua judecății, își vor recupera trupurile.
Momentul morții este asemănător cu:
Depersonalizarea - tulburare a sentimentului de sine.
Simțindu-se că nu este deloc în sine, nu chiar în al său corp.
Derealizarea: perturbarea modului în care trăiește în mod
normal mediul înconjurător. Indicator de psihopatologie - mult stres,
anxietate.
Congruență experiențială: convingerile noastre despre ceea ce
credem că se întâmplă când murim, sunt modelate de experiențele pe care le
avem. Când oamenii se disociază, ei rămân conștienți, dar sentimentul lor de
sine este perturbat. Este mai probabil să presupună că atunci când vor muri,
aceeași experiență va fi ceea ce se va întâmpla. Pierderea identității, dar nu și
pierderea conștienței.
În cartea sa, "Psihoterapia existențială", Irvin
Yalom abordează subiectul morții din perspectiva celei mai mari angoase care
"clocotește" în subconștientul fiecărui om. El citează pasajele
filozofilor despre această temă, și stăruiește asupra unui concept din
filozofia existențialistă a lui Martin Heidegger, din 1926, și anume că
"deşi moartea distruge omul din punct de vedere fizic, ideea morţii îl
salvează", prin “faptul că ne conştientizăm moartea personală acţionează
ca un îndemn de a trece la un mod de existenţă superior”. El ne vorbește despre
cele două moduri existențialiste: starea de uitare a fiinţei şi starea de
asumare a fiinţei. În starea de uitare a ființei, în care trăiesc majoritatea,
omul se dedică distracțiilor materiale și trăiește la nivel superficial, iar în
starea de asumare și conștientizare, omul "ţine seama în permanenţă de
fiinţă", în autenticitate. “Deoarece numai această modalitate ontologică
oferă contactul cu propria autocreaţie, doar aici putem găsi puterea de a ne
schimba”.
Comparația vieții cu moartea, ne face să apreciem viața mai
mult. Conștientizarea că viața se va sfârși la un moment dat, îi dă acesteaia
mai multa valoare, iar acesta este darul pe care îl poate aduce moartea. “Limitarea
posibilităţii unei plăceri creşte valoarea plăcerii" – Freud. Yalom ne
relatează apoi întâmplările unor sinucideri eșuate, și felul în care
experiențele le-au schimbat perspectiva asupra vieții protagoniștilor. Șase din
zece oameni care au sărit de pe podul Golden Gate, cu intenția de a-și pune
capăt zilelor, au regretat decizia în clipele când se aflau în cădere liberă.
Ei și-au dorit atunci să nu moară, și au afirmat că Dumnezeu le-a îndeplinit
vrerea, lăsându-i să trăiască. Ca urmare, oamenii au descoperit un nou sens al
vieții, acela de a trăi în comuniune cu semenii, de a-i ajuta, din iubire
pentru miracolul de a exista. Se pare că
oamenii care au "privit moartea în ochi", și i-au supraviețuit, au
dobândit o mai mare prețuire a vieții, "un puternic simţ al scurtimii
vieţii şi al caracterului ei preţios... un simţ mai acut pentru farmecul
vieţii, o percepere şi o reacţie emoţională mai sensibilă la ceea ce se
întâmplă în imediata apropiere... o capacitate de a trăi momentul şi a savura
fiecare clipă în trecerea sa... o mai bună conştientizare a vieţii -
conştientizare a vieţii şi a celor vii ca şi impulsul de a o savura acum, până nu
e prea târziu (…) și o creştere a
compasiunii şi a omeniei.." (I. Yalom, “Psihoterapia existențială”, 2010,
p.49).
În majoritatea experiențelor ce implică pacienți care se
confruntă cu diagnosticul de cancer, aflându-se în moment de criză
existențială, s-a putut observa o schimbare drastică în gândire și
comportamente. Aceștia urcând parcă pe o treaptă superioară în ascensiunea
spirituală, nu se mai lăsau supărați de banalități, nu mai făceau lucruri care
nu le erau pe plac, apreciau mai mult micile bucurii ale vieții (spectacolul
naturii, sărbătorile tradiționale, tot ce le putea oferi trăirea clipei
prezente), și aveau mai puține temeri și griji.
Angoasa de moarte poate fi utilizată în cadrul psihoterapiei
pentru a dezrădăcina temerile și mecanismele de apărare psihice construite
pentru evitarea ei. Ca terapeuți, putem îndruma pacienții să privească dincolo
de moarte prin apartenența la grup social, prin făurirea de urmași biologici,
planul teologic - existențial superior, creativitate - a lăsa opere în urma sa,
comparația cu ciclitatea naturii, și prin "pierderea de sine" -
starea ce se desfășoară în prezentul continuu. Este important să înțelegem că frica
de moarte implică de fapt o serie de alte frici, de la teama de necunoscut
referitoare la propriul corp și a destinației propriului suflet, până la
gândurile legate de cei apropiați și de proiectele personale, toate sub
amprenta durerii. Jaques Choron a identificat trei dimensiuni ale fricii de
moarte: faţă de ce vine după; faţă de evenimentul morţii; faţă de încetarea
existenţei.
Kierkegaard, Rollo May, și Freud, au făcut distincția între
frică și angoasă, prima reprezentând teama de ceva cunoscut, iar angoasa fiind
o "stare de neajutorare în fața necunoscutului". Iar Yalom propune
"deplasarea sa de pe nimic, pe ceva". "Dacă vom putea transforma teama de nimic în teamă de ceva,
vom putea iniţia acţiuni de protecţie -
altfel spus, vom putea fie să evităm lucrurile de care ne temem, fie să
dezvoltăm ritualuri magice care să o diminueze, fie să planificăm o campanie sistematică de detoxifiere."
(I.Yalom, Psihoterapia existențială, 2010, p.59).
Angoasa de moarte se poate manifesta printr-o serie de
psihopatologii, unde nevrozele obsesionale severe au fost declanșate de
evenimente apropiate de moarte, paciențîi fiind îngrijorați de păstrarea
controlului și a igienei, manifestând dezgust față de boală, degradare,
microbi, murdărie și dezordine, de spațîi închise și de întuneric, dezvoltând
ritualuri care să îi protejeze de pericole, fiindu-le teamă de propria
dispariție. De asemenea, presiunea angoasei de moarte se manifestă sub forma
atacurilor de panică cu elemente de hiperventilație, după cum au relevat un
studiu vast efectuat de Herbert Lazarus şi John Kostan. Această temere
fundamentală este responsabilă și pentru 50% din cazurile de depersonalizare,
după cum a concluzionat Martin Roth în investigațiile sale clinice. Moartea sau
boala gravă a apropiaților pacienților au constituit elementul declanșator.
Până în prezent, cu ajutorul instrumentelor empirice,
cercetătorii au măsurat nivelul conștientizării angoasei de moarte în rândul
populației omogene, și au constatat că există diferențe conforme meseriilor
alese (studenții la psihiatrie fiind mai afectați decât cei de la medicina
chirurgicală), sau de religiozitate (cei religioși fiind mai puțin afectați
decât cei non-religioși), ori de gen (femeile fiind mai conștiente decât
bărbații), sau în funcție de vârstă (adolescenții fiind mai preocupați), ori de
psihopatologie în rândul vârstnicilor (cei sănătoși mintal fiind mai împăcați decât
cei imaturi psihologic ori cu diagnostice psihiatrice). "Diferenţa majoră
între cei normali, nevrotici şi psihotici a fost că psihoticii au manifestat o
mai mare frică de moarte. Pe nivelurile conştiente, subiecţii mai vârstnici şi
mai religioşi vedeau moartea într-un spirit destul de pozitiv, dar cădeau pradă
angoasei pe niveluri mai profunde". Așadar, nevroza este un indicator al
angoasei de moarte, conștiente sau inconștiente.
Revenind la psihoterapie, acceptarea morții poate fi
elementul declanșator al schimbării radicale de viață a persoanei, și o
abordare sănătoasă a acestei teme nu ar mai trebui să fie dată deoparte.
Ca un prim pas în abordarea morții, a acestui subiect atât de
sensibil pentru pacient dar și pentru noi înșine, este atingerea lui în cadrul
terapiei, și putem începe cu întrebări despre ultima pierdere suferită. Nu ne
putem lasă copleșiți de negare, să ne prefacem că moartea nu există, atâta timp
cât ne-am asumat rolurile de însoțitori ai semenilor noștri neinstruiți în
tainele mecanismelor psihice.
După cum menționează I.Yalom, fiecare om care a pierdut pe
cineva drag, a experimentat senzația propriei morți ce va veni la un moment
dat, dar și o pierdere a unei părți din sine odată cu plecarea acelei persoane.
Este necesar să cunoaștem despre pierdere, pentru a putea înțelege prin ce
trece ființa umană (și nu numai, chiar și cele necuvântătoare), situațiile în
care o persoană suferă pierderea unui atașament sufletesc esențial, fără a dori
acest lucru sau fără a putea face ceva împotrivă. Că durerea este un proces
spontan de adaptare la irevocabilitatea pierderilor suferite, și se manifestă
la nivelurile: emoțional, fizic, cognitiv și comportamental. Și să întrebăm
despre determinanții durerii:
- Cine și cum a fost persoana pierdută (obiectul, relația)?
- Natura atașamentului,
- Modalitatea prin care a avut loc pierderea,
- Istoricul personal al pierderii și doliilor,
- Variabile ale personalității,
- Schimbările sociale.
Dar și despre necesitatea doliului, pentru acceptarea
realității pierderii, trecerea prin durerea fizică, emoțională, comportamentală
asociate pierderii, adaptarea la o nouă înțelegere a vieții, în care
ființa/obiectul pierdut nu mai există, relocarea din punct de vedere emoțional
a ființei/obiectului pierderii și permiterea investirii energiei în altă persoană/obiect.
Încheierea procesului de doliu are loc atunci când persoana simte față de
ființa/obiectul pierdut tristețe, dar nu și durere.
Iar pentru acestea, este nevoie de o însoțire plină de
înțelegere, răbdare și compasiune. Ceea ce într-o societate din ce în ce mai
grăbită, și mai superficială, se întâmplă tot mai rar. Ne grăbim să punem
măștile vesele, pentru că "așa trebuie, ca să fim dezirabili",
îngropând în adâncurile noastre durerea pierderii, fugind de aceasta, până când
ne ajunge din urmă și ne înșfacă cu ghearele sale puternice.
Moartea în sine distruge omul, dar ideea de moarte
poate fi stimulul declanșator în a începe să facă schimbări majore în viața sa.
Uneori, atunci când se confruntă cu o situație-limită, ce i-ar fi putut pune
capăt vieții, sau când asistă la decesul cuiva apropiat, persoana își
re-evaluează condițiile de viață și începe să ia decizii benefice pentru a-și
îmbunătăți sănătatea și a-și prelungi timpul petrecut pe pământ. Acesta este
punctul în care omul devine mai atent la ce consumă, alimente și băuturi, renunță
la viciile dăunătoare cum ar fi fumatul, își menajează mai mult sănătatea
mintală, și se raportează la cei apropiați și la comunitate cu mai multă
iubire, compasiune, înțelegere și dorință de a se face util și de folos.
Poate fi un bun punct de restructurare cognitivă în
demersul terapeutic, dacă persoana apelează la sprijinul psihologic, pentru că,
după cum știm, oricât de înălțătoare este intenția, schimbarea practică a unor
tipare bine înrădăcinate în psihic de-a lungul vieții, poate fi extrem de
dificilă. Această conștientizare trezește omul din "amorțeala" și
rutina cotidiene, oferindu-i o perspectiva mai profundă. "Cancerul vindecă
nevroza. Deşi aruncată aproape cu insolenţă, propoziţia conţine un adevăr
dramatic: nu adevărul groaznic al faptului că moartea elimină viaţa împreună cu
toate durerile ei, ci adevărul optimist că anticiparea morţii furnizează o
viziune mai bogată asupra problemelor vieţii."(I.Yalom, Psihoterapia
existențială, 2010, p.191). Oamenii care se confruntă cu posibilitatea
pierderii propriei vieți, își înving temerile paralizante de până atunci, și au
sentimentul că își redobândesc controlul asupra destinului. O altă revelație ce
are loc, este prețuirea bucuriilor și plăcerilor mărunte ale vieții, cum sunt
simțurile corpului, de la gustul mâncării la auz, sau spectacolul subtil al
naturii înconjurătoare. O stare de gratitudine pentru darurile existenței,
într-o înțelepciune și detașare față de provocările orgoliului de dinainte.
Conform
lui Irvin Yalom în lucrarea mai sus citată, o metodă terapeutică ce poate fi
folosită pentru a îndepărta angoasa de pierdere a statutului și deci a vieții
cu care se identifică pacientul, este dezidentificarea. Acesta se poate face în
cadrul unei ședințe de aproximativ 40 de minute, și constă în a cere persoanei
să enumere pe cartonașe separate opt variante de răspuns la întrebarea
"Cine sunt?", și să le ierarhizeze cât mai aproape de nucleul
existențial. Terapeutul apoi îi cere pacientului să se gândească la fiecare
răspuns, și la posibilitatea de a renunța pe rând la acestea. La finalul
procesului, se revine asupra lor și se reintegrează cele opt atribute în câmpul
conștiinței pacientului. Această metodă, dezidentificarea, face parte din
sistemul de psihosinteză elaborat de Roberto Assagioli, cu scopul de a
determina oamenii să ajungă la nucleul pur al conștiințelor lor, imaginându-și
debarasarea treptată de trup, emoții, dorințe și sfera mentală.
Alte tehnici terapeutice expuse de către Yalom,
presupun aducerea pacientului într-un "soc existențial", prin
exerciții precum a-și scrie propriul necrolog, sau a desena o linie cu două
capete, fiecare însemnând începutul și sfârșitul vieții, și trasarea unei cruci
pentru punctul în care se află în acel moment. Și pentru că psihologia este
despre și pentru oameni, factorul uman este cel care ne ghidează în profunzime.
Astfel, pentru a încuraja pacienții să se deschidă asupra temerilor lor cele
mai profunde și în special despre angoasa de moarte, tema acestui referat,
autodezvaluirea este o metodă de efect ce va trezi în celălalt tema unei
reflecții. “Autodezvăluirea este esenţială în psihoterapie, fie ea de grup sau
individuală. De asemenea, este important ca membrii să nu considere grupul ca
un loc al confesiunilor forţate.” (I.Yalom, Psihoterapia existențială, 2010,
p.213).
Astfel este și experiența mea personală în legătură cu
pierderea. Într-un timp scurt, acum câțiva ani, am pierdut cele două figuri
materne de atașamanet din viața mea: pe mama și pe mama ei, femeile care m-au
crescut, îngrijit și iubit. Dar după care nu am putut să jelesc, pentru că
viața mă chema la datorie. Prietenii și persoanele apropiate mi-au oferit
spațiul necesar în a-mi plânge pierderile, dar probabil neștiind cum să mă
gestioneze, cel mai bun singurul sprijin a venit din partea terapeutului la care am
mers.
De aceea, știu cât de importantă este compasiunea față de pierdere, și câtă nevoie există de fapt în fiecare om care a trecut prin durerea cauzată de moarte. Sunt recunoscătoare pentru faptul că dețin cunoștinte psihologice întru ușurarea acestei teribile angoase și îmi doresc să asist și pe cei care mă solicită.
Bibliografie:
1. David San Filippo Ph.D., Perspective
filosofice, psihologice și spirituale despre moarte, Universitatea Națională
Louis, ianuarie 2006;
2. Profesor de filozofie Ryan Christensen, Provo,
Utah, 5 februarie 2015;
3. I.P.S. Lazăr Puhalo, Sufletul, Trupul și Moartea,
trad. Virgil Baidoc, II (Eikon, f.a.);
4. Cap-Bun Marina, Atitudini față de moarte în
cultura și civilizația română, 2012, Institutul de Filologie Română „A.
Philippide”;
5. Irvin Yalom, Psihoterapia existențială, 2010,
editura Trei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu